Nagalm is een veelvoorkomend probleem in scholen. Het gebruik van harde materialen zorgt ervoor dat geluiden makkelijk kunnen weerkaatsen, met een slechte akoestiek als gevolg. Door deze slechte akoestiek gaat de verstaanbaarheid achteruit, waardoor leerkrachten hun stem moeten verheffen om zich verstaanbaar te maken. Het resultaat? Hoofdpijn en vermoeidheid. Ook leerlingen kunnen zich slechter concentreren wat een invloed heeft op hun leerprestaties.
Waarom is akoestiek belangrijker dan ooit tevoren?
Er wordt tegenwoordig vaak een moderne en leerlinggerichte onderwijsmethode toegepast waarbij klassikale lessen met groepsprojecten worden gecombineerd. Leerlingen werken vaker samen in open leeromgevingen waar zij communiceren over hun projecten. Bij een open leercentrum of leerplein wordt er vaak één ruimte opgedeeld in meerdere afzonderlijke zones . Zo kan elke groep afzonderlijk met elkaar in dialoog gaan. Het gevolg hiervan is uiteraard extra geluidsoverlast.
Hoe test je de akoestiek?
De akoestiek in een ruimte kan gemeten worden middels een geluidsmeting die de nagalmtijd meet. De geluidsmeting bestaat uit het positioneren van een geluidsmeter, waarna er enkele schoten worden afgevuurd met een alarmpistool. Deze akoestische meting duurt ongeveer 10 minuten en vindt zonder medewerkers in de ruimte plaats.
Normaal gesproken geldt: hoe langer de nagalmtijd, hoe slechter de akoestiek. De gewenste nagalmtijd hangt met name af van het gebruik van de ruimte.
Nagalmtijd reduceren kan door geluidsgolven te absorberen of isoleren.
Hoe pak je dit probleem het best aan?
Bij geluidsisolatie zorgt men ervoor dat het geluid niet van de ene ruimte naar de andere ruimte kan gaan. Hierbij is massa een bepalende factor. Hoe hoger de massa en densiteit van een materiaal, hoe beter het de geluidsgolven kan stoppen.
Om de nagalm in een ruimte te reduceren breng je geluid absorberend materiaal aan. Hierdoor zullen de geluidsgolven opgenomen worden en niet volledig terugkaatsen Voor klaslokalen zijn er diverse oplossingen. Een effectieve en onopvallende oplossing is het klaslokaal voorzien van plafondpanelen. Wil je eerder kleinere ruimtes creëren, dan kan je kiezen voor roomdividers of whiteboards. Deze zijn niet alleen goed voor de akoestiek maar zorgen ook voor visuele rust en afscheiding. Als je op zoek bent naar individuele oplossingen dan kan er gekozen worden voor concentratieschermen die op een leerlingentafel worden geplaatst. Dankzij deze schermen verminderen de visuele en akoestische prikkels waardoor de leerling zich beter kan concentreren. Elke akoestische oplossing kan je trouwens verkrijgen in verschillende kleuren van stof óf in een leuke print naar keuze. Dit tilt jouw klaslokaal automatisch naar een hoger niveau.
Wil je graag advies voor jouw specifieke ruimte? Dat kan! Zo werken we samen met een aantal gespecialiseerde partners en bieden we zelf een aantal eenvoudige en snelle oplossingen aan.
Contacteer ons via info@vanerum.nl voor meer info!
Bronnen: Nyink, VCP France